zaterdag 19 juli 2014

Magazijn "De Vlijt" Utrecht


Onderweg naar de tentoonstelling "Mode, de Musical" 
ingericht door Piet Paris in het Centraal Museum in Utrecht 
liepen we langs "De Vlijt".
Magazijn "De Vlijt" was oorspronkelijk een stoffen en handwerkwinkel, opgericht in 1847. Het was niet alleen een winkel met een bijzonder uitgebreid assortiment handwerkartikelen, maar ook een winkel gebouwd in een bijzondere architectuur.

Kijk maar eens:

foto © Cigale
Voorgevel aan de Lijnmarkt 48 in Utrecht

De handwerkwinkel is sinds 2007 gesloten, tot veel verdriet van de handwerksters.........
Inmiddels is er een winkel met mooie sieraden gevestigd. De gevel en het interieur zijn nog steeds in tact.



foto © Cigale
Detail van de gevel aan de Lijnmarkt 48


De naam "De Vlijt" is te zien op een tegelplateau helemaal bovenin de gevel (zie 1e foto) en ook op de muur onder de etalages.
In de straat zijn stenen aangebracht die verwijzen naar hetgeen de winkel verkocht. 





foto's © Cigale


Voor de deur van de winkel ligt een steen met afbeelding (sleutel?) met het huisnummer. 
foto © Cigale


Foto van de achterzijde van de winkel (aan de gracht)
via 

Lees ook het logje van Berthi uit 2007, met nog 2 mooie foto's.

3 opmerkingen:

  1. En hoe is het met het plafond in de winkel ? hopelijk toch wel bewaard gebleven...ik heb er geloof ik nog een Borduurpatroon van. Licia Huizer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Licia, ik las pas later over het plafond. Ik ben er niet binnen gegaan, dat doe ik zeker als ik weer in Utrecht ben. Ik heb wel op internet gelezen dat het plafond in ere gehouden zou zijn.......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vond net nog een zakje met breed zalmkleurig elasiek. de naaml.w. van den Heiligenberg staat er op. Uit welk jaar is dat ongeveer.

    BeantwoordenVerwijderen